Saturday, November 22, 2014

Dierenethiek 2: Theorieën

De meeste mensen die serieuze claims over dieren ethiek maken hebben daar goede redenen toe. Er is vaak een achterliggende theorie aanwezig die verklaard waarom wij de belangen van dieren serieus moeten nemen. Ik bespreek hier een aantal van de meest vooraanstaande theorieën van dierenethiek.

Welzijn Theorieën
  • Deze theorieën zijn begaan met de welzijn van dieren, maar zijn niet tegen het gebruik van dieren door mensen, en zien het doden van mensen niet als iets kwalijks. Welzijn theoristen zijn over het algemeen tegenstanders van de bio-industrie, omdat de levenscondities daar veelal slecht zijn, maar zijn vaak niet tegen het doden en gebruik van biologisch gefokte uitloop dieren. Over het algemeen kunnen we zeggen dat welzijn theorieën een zo goed als mogelijk leven willen voor dieren die door mensen gebruik worden.
Bron.
Dieren Rechten
  • Dieren rechten theoristen zetten zich af tegen welzijn theorieën. Het probleem met de welzijn theorieën, zeggen zij, is dat de menselijke belangen altijd belangrijker zijn dan de belangen van het dier. En het lijden van dieren dat we toelaten, ondanks dat het geminimaliseerd moet worden, is altijd een secondaire zorg.
    Mensen rechten beschermen bepaalde kwaliteiten van onze menselijkheid tegen democratisch besluit. Dat betekend dat als we een referendum hebben, en een meerderheid besluit dat protestanten hun geloof niet meer mogen uitdragen, dat dit nooit wet mag worden omdat mensen vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst hebben.
    Voor dieren rechten theoristen hebben dieren rechten net zoals mensen deze ook hebben. Dit zijn natuurlijk niet altijd de zelfde rechten. Mensen hebben stemrecht, en daar hebben dieren niets aan. Dit zelfde geld voor mensen rechten: vrouwen hebben het recht op een abortus, en het heeft weinig zin voor mannen om dat recht te hebben.
    Maar mensen en dieren hebben beide een aard. En rechten bestaan om het aard van een mens of dier te beschermen. Voor dieren rechten theoristen zijn twee van de fundamentele rechten voor zowel mens als dier het recht op vrijheid en het recht op leven.
Dieren Zorg Ethiek (Animal Ethic of Care)

  • Deze theorie staat in contrast met de meer traditionele theorieën die de nadurk leggen op rede. Dieren zorg ethiek heeft haar oorsprong in feministische ethiek, en het weerlegt de focus naar de dieren zelf, hun communicatie, en de specifieke socio-politieke context waarin de problematiek plaatsvindt.
    Het centrale idee is dat dieren zelf ons veel kunnen vertellen over hoe wij ons tegenover dieren gedragen, en dat we dit serieus moeten nemen. Wilde dieren rennen van mensen weg, en willen dus blijkbaar met rust gelaten worden. Doe een dier pijn en uit het gedrag blijkt duidelijk dat het geen pijn wilt.
    Waar andere theorieën vaak op de situatie "inzoomen," zodat bijvoorbeeld een complexe vraag over experimenten op dieren wordt gereduceerd tot een keuze tussen het leven van het dier en de mensheid, houdt dieren zorg ethiek rekening met de relevante omstandigheden, zoals de subsidies die gemoeid zijn met dit soort onderzoeken, en de problemen met "vertaling" van resultaten verkregen via dieren naar informatie dat relevant is voor mensen.
Liberationisme ("Bevrijdingisme")
  • Er zijn twee type liberationisme. Het eerste type zijn utilitaristisch. Zij willen de grootste hoeveelheid plezier voor het grootste aantal individuen in ons moraal kader. In Deel 1 hebben we gezien dat dieren in ons moraal kader staan, dus hun plezier telt evenveel mee als ons menselijk plezier. En, als we even simplificeren, weegt ons plezier in de smaak van vlees niet op tegen het leed van dieren in de bio-industrie Zij zijn, in het algemeen, dus ook tegen het gebruik van dieren, maar niet via het rechten-systeem.
    Het tweede type zijn praktische liberationisten. Deze liberationisten zijn niet gebonden aan een bepaalde achterliggende theorie, maar zijn tegen het gebruik van dieren voor vlees, bont, en experimenten. Volgens liberationisten is deze ethische schending van zo'n extreme aard dat mensen de fiat hebben om dieren die in deze industrieën geëxploiteerd worden te bevrijden.
Abolitionisme
  • Abolitionisten kunnen dieren rechten theoristen, liberationisten, of een ander type theorist zijn. Ongeacht de onderliggende theorie, vinden alle abolitionisten dat al het gebruik van dieren door mensen gestopt moet worden. Er bestaat enige variatie in hoe verschillende abolitionisten denken over bijvoorbeeld huisdieren, maar alle abolitionisten zijn tegen het doden, gebruiken, en consumeren van dieren als voedsel, kleding, enzovoort.
Voor ieder bovenstaande type theorie bestaan er vele sub-types, en dit zijn niet de enige soorten dieren ethiek. Maar het zijn de belangrijkste en meest besproken soorten. In enkele aanstaande posts zullen deze in meer detail worden bekeken, vooral qua toepassing op specifieke probleem kwesties.

Bron.

No comments:

Post a Comment